Εισαγωγή
Η 82η συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), που θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου 2024, θα επικεντρωθεί σε περιβαλλοντικά ζητήματα, μεταξύ των οποίων και στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία.Στόχος μηδενικών εκπομπών
Ο ΙΜΟ, που ρυθμίζει τον κλάδο της ναυτιλίας που μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, πιέζει τον τομέα να επιτύχει μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050. Αυτό απαιτεί τον μετασχηματισμό ενός κλάδου που εξακολουθεί να εξαρτάται κυρίως από ορυκτά καύσιμα και ευθύνεται για περίπου το 3% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.Προκλήσεις και πρωτοβουλίες
Αν και εταιρείες παραγγέλνουν πλοία που μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα όπως η μεθανόλη και υιοθετούν τεχνολογίες μείωσης εκπομπών όπως η αιολική ενέργεια, η συντριπτική πλειονότητα του στόλου εξακολουθεί να καίει μεγάλα ποσά πετρελαίου. Προκλήσεις όπως οι συγκρούσεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν επίσης συμβάλει στην αύξηση των εκπομπών.Συνάντηση της MEPC
Άλλα θέματα που θα συζητηθούν στη συνεδρίαση της MEPC περιλαμβάνουν:Ενεργειακή απόδοση πλοίων
Διαχείριση υδάτινου έρματος
Αντιμετώπιση θαλάσσιων απορριμμάτων
Καθορισμός νέων περιοχών ελέγχου εκπομπών
Μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου
Ανακύκλωση πλοίωνΕπιπλέον, ο ΙΜΟ θα εξετάσει κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση αμμωνίας και φυσικού αερίου ως καυσίμων.
Προτάσεις των κρατών μελών και της ναυτιλιακής βιομηχανίας
Τα κράτη μέλη εξετάζουν:Τεχνικά μέτρα όπως ένα παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων για τη σταδιακή μείωση των εκπομπών GHG
Οικονομικά μέτρα όπως έναν μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών GHGΤο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) προτείνει έναν ετήσιο φόρο εκπομπών GHG, ενώ η ΕΕ προκρίνει ένα συνδυασμό τεχνικού και οικονομικού μέτρου.