Πρωτότυπες Προσεγγίσεις για το Διαχρονικό Έργο
Ο καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας στο ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνος Παΐδας, παρουσιάζει δύο ξεχωριστές μελέτες στο βιβλίο του "Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη", προσφέροντας μια νέα οπτική στο εμβληματικό μυθιστόρημα.
1. Η Τέχνη της Πατροκτονίας
Η πρώτη μελέτη, "Η Τέχνη της Πατροκτονίας", εξετάζει το "Καπετάν Μιχάλη" μέσα από έναν πρωτοποριακό συνδυασμό φιλολογίας, ψυχολογίας και εγκληματολογίας. Ο Παΐδας διατείνεται ότι ο Καζαντζάκης είχε έναν κρυμμένο στόχο πέρα από αυτό που δηλώνει στον πρόλογο του μυθιστορήματος. Τα ευρήματα της μελέτης αποκαλύπτουν αυτόν τον σκοπό, καταρρίπτοντας τις παραδοσιακές ερμηνείες.
2. Η Λειτουργία των Εικονικών Αναπαραστάσεων
Στη δεύτερη και μεγαλύτερη μελέτη, "Η Λειτουργία των Εικονικών Αναπαραστάσεων στον Καπετάν Μιχάλη του Ν. Καζαντζάκη", ο Παΐδας πραγματοποιεί μια συγκριτική και διακαλλιτεχνική ανάλυση. Εξετάζει πώς ο Καζαντζάκης ενσωμάτωσε ιερές εικόνες και έργα τέχνης στον μυθιστορηματικό κόσμο, αντλώντας έμπνευση από γνωστές προσωπογραφίες και έργα αγιογράφων. Εκτός από τη σύνδεση της μυθοπλασίας με την εικαστική τέχνη, ο Παΐδας εντοπίζει τον ανώνυμο κωφάλαλο ζωγράφο της αφήγησης με έναν διάσημο Κρητικό καλλιτέχνη του 19ου αιώνα. Αποκαλύπτει επίσης τον μηχανισμό με τον οποίο ο Καζαντζάκης μετέφερε προσωπικά βιώματα και αισθητικές προτιμήσεις στον μυθιστορηματικό κόσμο.Οι μελέτες του Παΐδα εμπλουτίζουν σημαντικά την κατανόησή μας για τον "Καπετάν Μιχάλη", διευρύνοντας την ερμηνευτική προοπτική και παρέχοντας νέες διεισδύσεις στον πολύπλοκο κόσμο του Νίκου Καζαντζάκη.