Η Συνάντηση της Επιστήμης με την Παιδαγωγική: Η Μεταμόρφωση των Μαθητών στη Φύση

Όταν η επιστήμη συναντά την παιδαγωγική πράξη και η φύση γίνεται το πεδίο μάθησης, τότε οι μαθητές δεν μαθαίνουν απλώς, αλλά μεταμορφώνονται, αναφέρει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Χάρης Κουθούρης. Αυτό ακριβώς συνέβη με τους μαθητές της Β’ Λυκείου του Πειραματικού Λυκείου Καρδίτσας, οι οποίοι συμμετείχαν σε ένα πρότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα κινητικής αναψυχής στο φυσικό περιβάλλον, βασισμένο στα ευρήματα της πρόσφατης επιστημονικής μελέτης “Learning in Nature”, που δημοσιεύτηκε το 2025 στο περιοδικό Education Sciences.Η μελέτη, η οποία φέρει την υπογραφή του Εργαστηρίου “Επιστήμες Ελεύθερου Χρόνου: Φύση, Σπορ, Τέχνες” του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αποτελεί μία από τις πιο πλήρεις και τεκμηριωμένες προσπάθειες για τη συστηματική καταγραφή των επιδράσεων της υπαίθριας δραστηριότητας στην ανάπτυξη των νέων. Αναλύοντας δεδομένα από χιλιάδες συμμετέχοντες, η μελέτη τεκμηριώνει ότι η επαφή των παιδιών και εφήβων με το φυσικό περιβάλλον ενισχύει την ψυχική ανθεκτικότητα, την κοινωνική συνδεσιμότητα και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, τρεις άξονες καθοριστικής σημασίας για τη σύγχρονη αγωγή.Αυτά τα επιστημονικά δεδομένα δεν έμειναν στη θεωρία. Εφαρμόστηκαν στην πράξη, μέσα από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε από φοιτητές της ειδικότητας “Κινητική Αναψυχή”, υπό την εποπτεία των καθηγητών Αγλαΐας Ζαφειρούδη και Χάρη Κουθούρη. Το πρόγραμμα περιλάμβανε έναν πλούσιο κύκλο βιωματικών δραστηριοτήτων, οι οποίες εξελίχθηκαν σε ένα οργανικό σύνολο εμπειριών μάθησης. Οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδια γνωριμίας και δραστηριότητες χτισίματος εμπιστοσύνης, ομαδικές ασκήσεις στρατηγικής και επίλυσης προβλημάτων, καθώς και δράσεις συνεργασίας σε μικρές ομάδες μέσα στο δασικό περιβάλλον. Επιπλέον, ακολούθησαν πρακτικές γιόγκα και πιλάτες στη φύση, που πρόσφεραν πολύτιμες στιγμές κίνησης, χαλάρωσης και ενδοσκόπησης. Η εμπειρία ολοκληρώθηκε με αναστοχαστικούς κύκλους συζήτησης, μέσα από τους οποίους οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επεξεργαστούν σε βάθος την προσωπική και συλλογική τους εμπλοκή. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενίσχυσαν ουσιαστικά τις δεξιότητες επικοινωνίας, ανέπτυξαν ηγετικές ικανότητες και καλλιέργησαν σεβασμό τόσο για τη φύση όσο και για το ίδιο τους το σώμα.”Δεν ήξερα ότι μπορούσα να χαλαρώσω τόσο πολύ. Ένιωσα σαν να σταμάτησε ο χρόνος για λίγο”, ανέφερε ο Φάνης, μαθητής της Β’ Λυκείου.”Όσα μελετήσαμε στη θεωρία, τα είδαμε να υλοποιούνται μπροστά μας, με αυθεντικά χαμόγελα, συναισθήματα, επαφή με τη φύση”, λέει ο Δημήτρης Πρεδάρης, συμμετέχων φοιτητής της ειδικότητας.”Αυτή η δράση είναι η ουσία της σύγχρονης εκπαίδευσης. Μάθηση μέσω αληθινής εμπειρίας, με επιστημονική βάση, σωματικό και συναισθηματικό αντίκτυπο”, υπογραμμίζει η καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής του σχολείου, Λίνα Μουζιούρα.Η καθηγήτρια Αγλαΐα Ζαφειρούδη, συντονίστρια της επιστημονικής ομάδας, σημειώνει: “Η φύση αποτελεί ένα μοναδικό πλαίσιο μάθησης που ενεργοποιεί το σώμα, το συναίσθημα και τη σκέψη ταυτόχρονα. Αυτό που πετύχαμε εδώ ήταν η εφαρμογή της επιστήμης με τρόπο ζωντανό, ανθρώπινο και βαθιά μετασχηματιστικό για τα παιδιά”.Την ερευνητική προσέγγιση πλαισιώνει και η κοινωνική διάσταση: “Η έρευνα δεν πρέπει να μένει σε αρχεία, πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία. Αυτή η δράση πέτυχε ακριβώς αυτό”, δηλώνει ο καθηγητής Χάρης Κουθούρης, διευθυντής του Εργαστηρίου.Το Πειραματικό Λύκειο Καρδίτσας και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας δημιούργησαν ένα φωτεινό παράδειγμα σύγχρονης, διεπιστημονικής εκπαίδευσης που ενώνει τη γνώση με την εμπειρία, την έρευνα με την καθημερινότητα των μαθητών. Ένα μοντέλο που δεν απαντά μόνο στις ανάγκες της εκπαίδευσης του σήμερα, αλλά προτείνει και τον δρόμο για το σχολείο του αύριο.

Μοιράσου το

Αξίζει να διαβάσεις

Διαβασε ακόμη
σχετικα αρθρα

Το Ιράν επαναλειτουργεί τον εναέριο χώρο του μετά από κλεισίματα λόγω πολέμου

Το Ιράν ανακοίνωσε την επαναλειτουργία του εναέριου χώρου της χώρας μετά από περιόδους κλεισίματος λόγω του πολέμου κατά του Ισραήλ.

Προσωρινή μεταφορά κατάπλων από Ραφήνα σε Λαύριο λόγω πυρκαγιάς

Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσεων αποφάσισε τη μεταφορά κατάπλων επιβατηγών πλοίων από Ραφήνα σε Λαύριο λόγω της πυρκαγιάς στην περιοχή Πικερμίου και Ραφήνας, με σκοπό τη συνέχιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τα νησιά των Κυκλάδων.

Κινητοποίηση Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου για την Κατάσβεση Πυρκαγιάς

Η δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου, Δήμητρα Τσεβά, αναφέρει την αποτελεσματική κινητοποίηση των δυνάμεων του Δήμου για την κατάσβεση της φωτιάς στην περιοχή Αγία Κυριακή.

Σύλληψη 16χρονου για ομαδικό βιασμό 14χρονης στον Πειραιά

Η Αστυνομία συνέλαβε έναν 16χρονο για τον ομαδικό βιασμό μιας 14χρονης στον Πειραιά, ενώ ακόμα αναζητείται ένας δράστης. Συλληφθήκαν επίσης δύο αδέρφια και η μητέρα τους, ενώ η υπόθεση διερευνάται από την Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων Αττικής.