Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης ύψους 1,75 δισ. ευρώ για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά σηματοδοτεί την αρχή ενός σύνθετου έργου που θα πραγματοποιηθεί με τον κύριο οδικό άξονα του νησιού σε λειτουργία.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) ήταν πάντα μια επιτακτική ανάγκη για τους Κρητικούς, με συζητήσεις για το έργο να ξεκινούν από τη δεκαετία του 1970. Ωστόσο, οι μεταβαλλόμενες προτεραιότητες των κυβερνήσεων και οι υψηλοί προϋπολογισμοί καθυστέρησαν την εκκίνηση των εργασιών, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να τονίζει ότι το έργο έχει κοστίσει σε ζωή, με 38 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα την τελευταία τριετία.
Η συμβολή του πρωθυπουργού στην ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης και η υπέρβαση διαφόρων τεχνικών και οικονομικών εμποδίων θεωρείται καθοριστική για την υπογραφή της σύμβασης και την έναρξη των εργασιών.
Η σύμβαση με τον ανάδοχο όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον οδικό χάρτη της Κρήτης, βελτιώνοντας την ασφάλεια και τη σύνδεση των δύο μεγαλύτερων πόλεων του νησιού. Κατά την τελετή υπογραφής στο Ηράκλειο, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι το Δημόσιο θα χρηματοδοτήσει μελέτες για το τμήμα Παχιά Αμμος – Σητεία, ώστε το ανατολικό τμήμα της Κρήτης να ωριμάσει και να προχωρήσει σε μελλοντική υλοποίηση.
«Σήμερα είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη, καθώς υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο με προαίρεση μέχρι την Κίσσαμο», δήλωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας την ανάγκη συνεργασίας με τις τοπικές αρχές για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου.
Η αύξηση της οδικής ασφάλειας παραμένει προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Πριν την έναρξη των εργοταξίων, θα εφαρμοστούν άμεσες παρεμβάσεις σε τμήματα κοντά στο Ηράκλειο και τα Χανιά, παρόμοιες με αυτές στην Πατρών – Πύργου, οι οποίες είχαν σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», το 2021, 64 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην Κρήτη, με περίπου το ένα τρίτο αυτών να καταγράφονται στον ΒΟΑΚ. Ο δρόμος, που παραμένει σχεδόν αδιαμόρφωτος από τη δεκαετία του 1970, έχει στοιχίσει τη ζωή σε περισσότερους από 110 ανθρώπους την τελευταία δεκαετία, με το 2023 να σημειώνει αύξηση 64% στους θανάτους από τροχαία σε σύγκριση με το 2022.