Ο χαρακτηρισμός «εισβολή» αποτυπώνει με ακρίβεια την κατάσταση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά λόγω των ασιατικών ηλεκτρονικών εμπορικών πλατφορμών. Η επιρροή τους έχει σχεδόν πενταπλασιαστεί μέσα σε τέσσερα χρόνια, απειλώντας να υπονομεύσουν τις τοπικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Κώστα Γεράρδο, καθημερινά πραγματοποιούνται 50.000 παραδόσεις προϊόντων από γνωστές ασιατικές πλατφόρμες στην Ελλάδα. Το μέσο καλάθι για αυτές τις παραγγελίες ανέρχεται περίπου στα 30 ευρώ, προκαλώντας συνολικές παραγγελίες που φτάνουν το 1,5 εκατ. ευρώ καθημερινά.
Ο τζίρος που προκύπτει από αυτές τις συναλλαγές υπολογίζεται ετησίως σε 500 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι ισοδύναμο με τον τζίρο της Πλαίσιο. Ωστόσο, οι ελληνικές επιχειρήσεις προσφέρουν εργασίες και πληρώνουν φόρους, ενώ οι ασιατικές πλατφόρμες λειτουργούν σε ένα ευνοϊκότερο καθεστώς, υπονομεύοντας την ελληνική αγορά.
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο ανησυχητική καθώς προϊόντα αξίας κάτω των 150 ευρώ δεν υπόκεινται σε δασμούς και οι ασιατικές πλατφόρμες δεν τηρούν τις ευρωπαϊκές νομοθεσίες για την προστασία του καταναλωτή. Ο Γεράρδος τονίζει ότι η άνιση αυτή κατάσταση προκαλεί σοβαρές προκλήσεις για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικά για τις μικρότερες.
Ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), αναφέρει ότι περίπου το 33% των παραδόσεων στη χώρα προέρχεται από πλατφόρμες εκτός Ε.Ε., με τις ελληνικές εταιρείες courier να προτιμούν τις παραδόσεις των ασιατικών επιχειρήσεων λόγω του όγκου τους.
Η κατάσταση αυτή εγείρει σοβαρά ζητήματα σχετικά με τον ισότιμο ανταγωνισμό στην Ε.Ε. και την βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως επισημαίνει ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Η ψηφιακή αποικιοκρατία που ασκούν οι ασιατικοί γίγαντες μέσω του κανονισμού de minimis επιτρέπει την πώληση προϊόντων αδασμολόγητα, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ανισότητα.
Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων της ΕΣΕΕ έχει συντάξει ειδική μελέτη για τις ασιατικές πλατφόρμες, η οποία έχει παραδοθεί στους αρμόδιους υπουργούς, αναδεικνύοντας τα ζητήματα που προκύπτουν από την επιρροή τους στην ελληνική αγορά.