Μια νέα έρευνα αποκαλύπτει τις προκαταλήψεις που ενσωματώνονται στα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και τα εκπαιδευτικά συστήματα στους τομείς της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών (STEM). Μια διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης μεταφράζει τον αγγλικό όρο “nurse” ως “νοσοκόμα”, ενώ ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης αποκρίνεται δημιουργώντας εικόνες που αντικατοπτρίζουν έμφυλες προκαταλήψεις στους τομείς της εκπαίδευσης.
Η έρευνα, με τίτλο “The Intersection of Engineering Education, AI, and Women: A Review of IEEE Xplore”, παρουσιάστηκε στο ετήσιο παγκόσμιο εκπαιδευτικό συνέδριο “IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2025” και αναδεικνύει την ανάγκη για αλλαγές στην τεχνητή νοημοσύνη και την εκπαίδευση STEM.
Η φυσικός, Δρ Τίνα Νάντσου, ειδική σύμβουλος για την Ελλάδα στο Ινστιτούτο Θεωρητικής Φυσικής Perimeter του Καναδά, αναδεικνύει τις προκαταλήψεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην τεχνητή νοημοσύνη και την ανάγκη για δράση για την εξάλειψή τους.
Ο καθηγητής Εντμούντο Τοβάρ εντοπίζει την προκατάληψη στην κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας στον σχεδιασμό πολυγλωσσικών εντολών στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ισότιμη αντιπροσώπευση και διαφάνεια.
Η έρευνα αποκαλύπτει την πρόκληση της εξάλειψης των προκαταλήψεων στην τεχνητή νοημοσύνη και την ανάγκη για ισότιμη εκπροσώπηση στον τομέα της τεχνολογίας και της εκπαίδευσης STEM.
Μαρία Κουζινοπούλου