Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αποδοτικότητας και της λογοδοσίας των δημοσίων υπαλλήλων, η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στο Δημόσιο από το 2026. Αυτή η απόφαση προήλθε μετά την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, την οποία διενήργησαν οι πολίτες, καθώς και της εσωτερικής αξιολόγησης που έγινε με τη βοήθεια εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης.
Με την αυξανόμενη χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, οι αρμόδιοι του υπουργείου Εσωτερικών πιστεύουν ότι η εφαρμογή της στο Δημόσιο θα είναι εύκολη. Ο σχεδιασμός της κάρτας στοχεύει στην ακριβή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίηση κυβερνητικών έργων και στην ενίσχυση του επαγγελματισμού στον δημόσιο τομέα, ακολουθώντας το μοντέλο λειτουργίας πολυεθνικών εταιρειών. Η ψηφιακή κάρτα ήδη εφαρμόζεται σε ανεξάρτητες αρχές όπως η ΑΑΔΕ και σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με το ωράριο και προστατεύοντας τους εργαζομένους από εργοδοτικές αυθαιρεσίες.
Με τη νέα ψηφιακή κάρτα, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα επιβεβαιώνουν την αυτοπρόσωπη παρουσία τους κατά την προσέλευση και την αποχώρηση από την υπηρεσία τους, χρησιμοποιώντας σύγχρονη τεχνολογία. Επιπλέον, θα καταγράφονται οι μετακινήσεις τους εντός και εκτός του χώρου εργασίας, επιτρέποντας στη διοίκηση να ελέγχει την υπερωριακή εργασία και τη συμμόρφωση με το προβλεπόμενο ωράριο.
Η ανάγκη για την ψηφιακή κάρτα προήλθε από την παρατήρηση ότι κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι εκμεταλλεύονταν «παραθυράκια» στο υπάρχον σύστημα, χτυπώντας κάρτα και στη συνέχεια αποχωρώντας από το κτίριο. Επίσης, υπάρχουν περιπτώσεις υπαλλήλων που χτυπούν κάρτα μέσω εκπροσώπων ή που ενσωματώνουν προσωπικές υποχρεώσεις μέσα στο ωράριο εργασίας τους.
Η δυνατότητα επιλογής κλιμακωτού ωραρίου για προσέλευση και αποχώρηση από την εργασία έχει θεσμοθετηθεί εδώ και καιρό, παρέχοντας στους υπαλλήλους ευελιξία στις ώρες τους.