Έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών αποκαλύπτει ότι οι τιμές στα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι χαμηλότερες σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές στα τυπικά καλάθια νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι χαμηλότερες σε σχέση με Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, και Ρουμανία.
Η έρευνα βασίζεται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 40 κατηγορίες προϊόντων με δείγμα πάνω από 6.000 τιμές προϊόντων και 44 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε οκτώ χώρες.
Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι οι υπόλοιπες χώρες έχουν ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, με τη Γερμανία να ξεχωρίζει με 46% ακριβότερο καλάθι, ακολουθούμενη από Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, και Ρουμανία.
Αφαιρώντας τον ΦΠΑ ανά χώρα, η έρευνα δείχνει ότι η Γερμανία, Γαλλία, και Ηνωμένο Βασίλειο έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι σε σύγκριση με την Ελλάδα, με την Ελλάδα να παρουσιάζει φθηνότερες τιμές. Αυτό οφείλεται στη διαφορά του ΦΠΑ, με την Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ΦΠΑ σε τρόφιμα και ποτά σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες.
Γενικά, η έρευνα αποκαλύπτει ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων προσφέρει χαμηλότερες τιμές στους καταναλωτές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με διαχρονική σταθερότητα και μικρές διακυμάνσεις τα τελευταία χρόνια.
Παράγοντες όπως ΦΠΑ, ειδικοί φόροι, γεωγραφία, κόστος μεταφορών, και παραγωγή επηρεάζουν τις τιμές στις διάφορες χώρες, ενώ η ανάλυση λαμβάνει υπόψη πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές των προϊόντων.