Η βασική αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India στην πτήση AI-171 φαίνεται να είναι η μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά την απογείωση, σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), το οποίο δημοσιοποιήθηκε στις 25 Ιουνίου 2025. Από τη συντριβή του αεροσκάφους, το οποίο έπεσε πάνω σε ξενώνα φοιτητών ιατρικής, σκοτώθηκαν συνολικά 270 άτομα, εκ των οποίων οι 242 ήταν επιβάτες του αεροπλάνου.
Σύμφωνα με την έκθεση, κατά τη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη παρουσίασε απότομη ολίσθηση προς τα πίσω λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος της ράγας. Το βάρος του κυβερνήτη επηρέασε τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers), τα οποία μετακινήθηκαν στη θέση «idle», προκαλώντας ξαφνική μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να επαναφέρει τα χειριστήρια στη θέση μέγιστης ισχύος, αλλά αδυνατούσε να υπερνικήσει την πίεση του κυβερνήτη, που βρισκόταν σε ασταθή θέση.
Η ανάλυση των δεδομένων από τον καταγραφέα πτήσης (FDR) και το μαύρο κουτί ήχου (CVR) καταγράφει την αλληλουχία των γεγονότων:
- +12’’: Ξεκινά η περιστροφή. Το κάθισμα του κυβερνήτη γλιστρά προς τα πίσω.
- +15’’: Οι μοχλοί ώθησης τραβιούνται προς τα πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει «Πέφτει η ώθηση!»
- +18’’: Ο κυβερνήτης φωνάζει «Η θέση μου!» και ακούγονται ήχοι έντονης πάλης.
- +26’’: Ο συγκυβερνήτης προσπαθεί να επαναφέρει την ώθηση. Το αεροσκάφος έχει φτάσει τα 214 πόδια και εισέρχεται σε stall.
- +38’’: Η πρόσκρουση.
Από την αυτοψία των συντριμμιών προέκυψε ότι οι πείροι ασφάλισης στο κάθισμα του κυβερνήτη είχαν σπάσει. Το συγκεκριμένο κάθισμα είχε υποστεί συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν την πτώση, λόγω «δυσκαμψίας στη ρύθμιση», ωστόσο δεν είχε γίνει κανένας λειτουργικός έλεγχος μετά από αυτήν την επιδιόρθωση.
Στην έρευνα εντοπίστηκαν και άλλοι παράγοντες που συνέβαλαν στην αδυναμία επαναφοράς του ελέγχου, όπως η υψηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος που έφτανε τους 43°C, περιορίζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.