Η νέα εθνική οδός Πατρών – Πύργου, ένα έργο που είχε χαρακτηριστεί ως έργο-«φάντασμα», παραδόθηκε χθες στην κυκλοφορία, ολοκληρώνοντας μια διαδρομή γεμάτη προκλήσεις για τη Δυτική Ελλάδα.
Η ιστορία του έργου ξεκινά το 2007 όταν εντάχθηκε στην παραχώρηση του οδικού άξονα Ελευσίνα – Τσακώνα, μόνο για να απενταχθεί το 2013. Επανήλθε το 2014 με σχέδιο υλοποίησης μέσω ενιαίας εργολαβίας, αλλά το 2015, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ άλλαξε την προσέγγιση, χωρίζοντας το έργο σε οκτώ εργολαβίες, παρά τις επιφυλάξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η καθυστέρηση ήταν μεγάλη και μέχρι την αποχώρηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2019, μόνο πέντε εργολαβίες είχαν συμβασιοποιηθεί. Δύο από αυτές δεν προχώρησαν λόγω προβλημάτων με τους αναδόχους και η τρίτη μπλέχτηκε σε νομικές διαμάχες.
Η κατάσταση ήταν απογοητευτική, με την πρόοδο να μην ξεπερνά το 2% σε πολλές εργολαβίες, ενώ η παλιά εθνική οδός παρέμενε μία από τις πιο επικίνδυνες της χώρας, με τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων να είναι διψήφιος κάθε χρόνο.
Με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να αναλαμβάνει το 2019, η ανάγκη για αναδιάρθρωση του έργου έγινε επιτακτική. Η αποτίμηση της κατάστασης αποκάλυψε ότι οι υπογεγραμμένες εργολαβίες κάλυπταν μόνο το 23% της διαδρομής. Η Νέα Δημοκρατία επέλεξε να κλείσει τα ανοιχτά μέτωπα, προχωρώντας στη διάλυση συμβάσεων και στην υπογραφή νέας σύμβασης το 2022.
Περίπου 40 μήνες αργότερα, η νέα εθνική οδός Πατρών – Πύργου παραδόθηκε στην κυκλοφορία, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να δηλώνει ότι το έργο ολοκληρώθηκε με επιτυχία, συγκρίνοντάς το με το γεφύρι της Άρτας.
Συνολικά ολοκληρώθηκαν 65 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 62 είναι νέα χάραξη. Η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα καλύπτεται πλέον σε 45 λεπτά, με νέες προδιαγραφές ασφαλείας, όπως επισημάνθηκε από τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα.
Σημαντικές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας είχαν ήδη ξεκινήσει από το 2023 στον παλιό δρόμο, συμβάλλοντας στη μείωση των ατυχημάτων, ενώ αντίστοιχες δράσεις προγραμματίζονται και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.