Η σχολική περίοδος 2025-2026 θα υποδεχτεί μόλις 71.181 μαθητές στην Α’ τάξη του δημοτικού σχολείου, αριθμός που καταδεικνύει τη μεγαλύτερη μείωση στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Η κατάσταση αυτή αντικατοπτρίζει το σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, το οποίο συνεχίζει να παγιώνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς.
Οι 71.181 μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α’ Δημοτικού είναι παιδιά που γεννήθηκαν το 2019, με αναλογία ημεδαπών και αλλοδαπών περίπου 9 προς 1. Ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 2019 καταγράφηκαν 83.756 γεννήσεις. Αυτό σημαίνει ότι 12.575 παιδιά δεν κατάφεραν να εγγραφούν στην Α’ Δημοτικού, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 15% των γεννήσεων.
Αν εξετάσουμε το μέλλον με βάση αυτή τη μείωση, το 2030-2031 ενδέχεται τα «πρωτάκια» να μην ξεπερνούν τα 60.000. Το 2024, οι γεννήσεις στην Ελλάδα ήταν μόλις 69.675, γεγονός που εντείνει την ανησυχία για την υπογεννητικότητα και τις συνέπειές της.
Η Α’ Δημοτικού λειτουργεί παραδοσιακά ως δημογραφικός δείκτης της χώρας και η συνεχής πτώση του πληθυσμού επηρεάζει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ειδικοί εκτιμούν ότι το «κραχ» στο εκπαιδευτικό σύστημα θα γίνει εμφανές σε τρία χρόνια, όταν οι επιπτώσεις της πληθυσμιακής συρρίκνωσης θα είναι πιο αισθητές.
Το 2010, οι εγγραφές στην Α’ Δημοτικού πλησίαζαν τις 115.000, ενώ σήμερα έχουν μειωθεί κατά 4 στα 10. Αυτή η μείωση των 44.000 παιδιών που δεν γεννήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα είναι ανησυχητική και έχει σοβαρές κοινωνικές συνέπειες.
Παρόμοια πτωτική τάση παρατηρείται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με τις εγγραφές στην Α’ Γυμνασίου να μειώνονται κατά 20%. Αυτό έχει άμεσες επιπτώσεις στην εκπαιδευτική στρατηγική, καθώς σχολεία καταργούνται και τάξεις συγχωνεύονται, επηρεάζοντας την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Η αναλογία μαθητών προς διδάσκοντες στην Ελλάδα παραμένει σταθερή, περίπου στους 8 μαθητές ανά δάσκαλο, κάτι που θεωρείται θετικό. Ωστόσο, η συνεχής μείωση του πληθυσμού των μαθητών είναι ανησυχητική και απαιτεί άμεση προσοχή και δράση.