Η κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας προγραμματίζει να καταθέσει πρόταση για τη συγκρότηση ειδικής προανακριτικής επιτροπής, με στόχο την εξερεύνηση του ενδεχομένου τέλεσης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος από τον πρώην Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή. Η πρόταση αναμένεται να παρουσιαστεί στην Ολομέλεια της Βουλής εντός των επόμενων ωρών.
Η πρόταση της «γαλάζιας» ΚΟ, όπως αναφέρεται σε δημοσιεύματα, περιλαμβάνει σημαντικά ευρήματα από τη δικογραφία του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαϊμη, αναφορικά με την υπόθεση των Τεμπών. Σκοπός της πρότασης είναι η σύσταση μιας «Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής» σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, προκειμένου να διερευνηθεί η τυχόν τέλεση πράξης παράβασης καθήκοντος από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή του Αχιλλέως, κατά την περίοδο από τον Σεπτέμβριο 2021 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Η πρόταση αναφέρεται σε δύο επιβαρυντικές επιστολές που διαβιβάστηκαν στον τότε υπουργό, οι οποίες καταδεικνύουν την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του ΟΣΕ. Ειδικότερα, τονίζεται ότι ο πρώην Υπουργός δεν καθόρισε το απαιτούμενο πλαίσιο χρηματοδότησης για τον τομέα των σιδηροδρόμων, ούτε μερίμνησε για τη σωστή διάθεση δημόσιων πόρων για τη συντήρηση και ανακαίνιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με την πρόταση, η έρευνα θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στους χειρισμούς του κ. Καραμανλή, ενώ η περίπτωση του πρώην Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη αναφέρεται για την ύπαρξη ενδείξεων ποινικών αδικημάτων, χωρίς να προταθεί παραπομπή του λόγω παραγραφής.
Η Νέα Δημοκρατία επισημαίνει ότι η εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι διοικητική και δεν αφορά θέματα ασφάλειας, που ανήκουν στην αρμοδιότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Αναφέρεται επίσης ότι οι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν για την ενίσχυση της ασφάλειας μετά το δυστύχημα των Τεμπών έγιναν με απόφαση του ΟΣΕ και όχι του τότε Υπουργού.
Η πρόταση υπογραμμίζει ότι η τυχόν εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας μπορεί να μειώνει τις πιθανότητες ατυχήματος, αλλά δεν καθιστά τον σιδηρόδρομο επισφαλή, εφόσον εφαρμόζεται ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης. Επιπλέον, οι διευθυντές του Υπουργείου τονίζουν ότι οι απαιτούμενες ενέργειες για τη βελτίωση της κατάστασης έγιναν από την πολιτική ηγεσία, ενώ επισημαίνεται ότι οι ευθύνες των υπουργών διαχωρίζονται από αυτές των διευθυντών και της ΡΑΣ.