Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά και τη δημόσια ασφάλεια. Ο κύριος στόχος είναι η ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα, με τη θέσπιση ενός συνεκτικού και κλιμακωτού συστήματος ποινών που εστιάζει στη συστηματική παραβατικότητα.
Οι αλλαγές βασίζονται σε συγκεκριμένα δεδομένα, με την Ελλάδα να παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων. Παραβάσεις όπως η χρήση κινητού, η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ παραμένουν κρίσιμες αιτίες πρόκλησης δυστυχημάτων.
Με τις νέες διατάξεις, η Πολιτεία οριοθετεί σαφώς το πλαίσιο ευθύνης των οδηγών και επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τόνισε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν επιδιώκει την τιμωρία αλλά την πρόληψη, αντιδρώντας σε σκληρά δεδομένα που συνδέονται με απώλεια ζωών. Με τις νέες πρόνοιες, θέτονται ξεκάθαροι κανόνες και επενδύεται σε μια πιο ασφαλή καθημερινότητα για όλους.
Οι αλλαγές που επιφέρει ο νέος ΚΟΚ αφορούν τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη μη χρήση προστατευτικού κράνους, τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την υπέρβαση ορίου ταχύτητας, την παραβίαση σηματοδότη και άλλες παραβάσεις, με τις αντίστοιχες ποινές και υποτροπές που προβλέπονται.
Οι νέες διατάξεις αποσκοπούν στην επίτευξη μεγαλύτερης οδικής ασφάλειας και στην αλλαγή της συμπεριφοράς των οδηγών προς αυτήν την κατεύθυνση.