Το περιστατικό της Κυριακής, όπου ελικόπτερο έπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Βουλιαγμένης χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί, επανέφερε στη συζήτηση τα θέματα ασφάλειας και χωροθέτησης πεδίων απογείωσης και προσγείωσης ελικοπτέρων σε δημοφιλή τουριστικά σημεία.
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ο οποίος από το 2018 έχει εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την καταλληλότητα του σημείου στη μαρίνα του Αστέρα, δήλωσε ότι το συγκεκριμένο σημείο είναι γνωστοποιημένο πεδίο απογείωσης και όχι κανονικό ελικοδρόμιο.
«Είναι αδειοδοτημένο και εντός προδιαγραφών, αλλά δεν πληροί τις προϋποθέσεις της αεροπορικής δεοντολογίας. Βρίσκεται κοντά σε εμπόδια και σε ένα ύψωμα 12 μέτρων, όπου αναπτύσσονται οι ισχυρότεροι άνεμοι στον όρμο της Βουλιαγμένης», δήλωσε ο δήμαρχος.
Η θέση του δημάρχου είναι σταθερή εδώ και χρόνια. Από το 2018 είχε προειδοποιήσει για τις χωροταξικές και επιχειρησιακές αδυναμίες του πεδίου: «Είχαμε ζητήσει να μετακινηθεί και να παραμείνει στην προηγούμενη θέση της μαρίνας, πριν την ανακατασκευή. Η προτροπή μας ήταν σαφής – να επιλεγεί ένα πιο ασφαλές σημείο. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι επέμειναν, λόγω της διαθεσιμότητας του χώρου», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πεδία απογείωσης και προσγείωσης ελικοπτέρων δεν απαιτούν αδειοδότηση, αλλά απλή γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Οι πτήσεις από αυτά τα πεδία γίνονται με πλήρη ευθύνη του κυβερνήτη.
«Αυτό το σημείο δεν είναι ελικοδρόμιο. Με βάση τη σύγχρονη ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται ούτε υπόστεγο συντήρησης. Όμως, απαιτούνται διαγραμμίσεις, φωτισμός, ανεμούριο, σύστημα πυρασφάλειας και προσωπικό ασφαλείας κατά τη λειτουργία του», εξηγεί ο κ. Κωνσταντέλλος.
Αν και δεν υπήρχε υποχρέωση για ανεμούριο, η παρουσία του θα μπορούσε να έχει προσφέρει σημαντική πληροφορία για τις συνθήκες ανέμου, διευκολύνοντας τον πιλότο κατά την απογείωση. «Εάν υπήρχε, θα μπορούσε να βοηθήσει τον κυβερνήτη να κατανοήσει καλύτερα τη φορά και την ένταση του ανέμου», σημειώνει.
Σύμφωνα με μετεωρολογικά δεδομένα, την ώρα της απογείωσης, περίπου στις 14:30, επικρατούσε βορειοανατολικός άνεμος εντάσεως 7 έως 12 κόμβων, γεγονός που ενδέχεται να δυσχέραινε τους χειρισμούς του πιλότου.
Τέλος, ο κ. Κωνσταντέλλος αναφέρεται και στην πιθανότητα ανθρώπινου λάθους: «Έχω την αίσθηση ότι ο πιλότος υπερεκτίμησε τις δυνατότητές του, κινήθηκε με τη μούρη και άφησε τον αέρα στην ουρά του».