Η είδηση της διάσωσης ενός Έλληνα ένοπλου φρουρού, ο οποίος βρέθηκε ζωντανός στη θάλασσα μετά από 36 ώρες, σε συνδυασμό με την πολύνεκρη επίθεση των Χούθι στο πλοίο Eternity C στην Ερυθρά Θάλασσα, δημιούργησε ανακούφιση και ταυτόχρονα σοβαρό προβληματισμό. Πολλοί αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν τέτοια περιστατικά σε διεθνή ύδατα, ποιοι είναι οι δράστες και ποια είναι η προστασία που παρέχεται στους φρουρούς.
Λίγες ώρες πριν την ανακοίνωση της διάσωσης, είχαμε συνομιλήσει με έναν άλλο Έλληνα ένοπλο φρουρό, ο οποίος είχε μόλις επιστρέψει από τετράμηνη αποστολή στην Ερυθρά Θάλασσα. Η εμπειρία του από την περιοχή ήταν ανεκτίμητη, καθώς έχει βρεθεί πολλές φορές στα ίδια νερά με τον φρουρό που διασώθηκε.
Οι δύο φρουροί είχαν συνεργαστεί στο παρελθόν, μοιράζοντας στιγμές σε πλωτές βάσεις στον Ινδικό Ωκεανό. Η συζήτησή μας για το τι θα μπορούσε να έχει συμβεί, πραγματοποιήθηκε λίγο πριν το ευτυχές τέλος της υπόθεσης. Ο φρουρός είχε μόλις επιστρέψει στην Ελλάδα, κουβαλώντας μαζί του 105 ημέρες γεμάτες εξάντληση και αβεβαιότητα. Η κούραση του επαγγέλματος είναι κάτι που γνωρίζουν ελάχιστοι, καθώς οι απαιτήσεις είναι πολλές και οι προκλήσεις συνεχείς.
Ο Σωτήρης, ο ένοπλος φρουρός που συναντήσαμε, αποφεύγει τους τίτλους και την υπερβολική μυθοποίηση της δουλειάς του. Μιλά με ειλικρίνεια και ψυχραιμία, προσπαθώντας να κρύψει την ένταση πίσω από ένα μόνιμο χαμόγελο.
Άρχισε την καριέρα του το 2017, όταν η πειρατεία αποτελούσε ακόμη σοβαρή απειλή στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή από τον Περσικό Κόλπο μέχρι το Κέρας της Αφρικής. Εκείνη την περίοδο, οι ναυτιλιακές εταιρείες άρχισαν να συνεργάζονται με ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας, ενσωματώνοντας ένοπλες ομάδες στα πλοία τους. Ο Σωτήρης υπέγραψε το πρώτο του συμβόλαιο και από τότε έχει διανύσει χιλιάδες ναυτικά μίλια κάτω από δύσκολες συνθήκες.
Οι αποστολές του οργανώνονται σε τετράμηνα συμβόλαια, κατά τη διάρκεια των οποίων ο Σωτήρης μένει σε μία από τις τρεις πλωτές βάσεις που διατηρούν ξένες εταιρείες ασφάλειας στην περιοχή. Αυτές οι βάσεις λειτουργούν κυρίως σε διεθνή ύδατα, όντας ταυτόχρονα χώροι διαμονής, αποθήκευσης οπλισμού και σημεία μετάβασης για τα εμπορικά πλοία που θα φυλάξουν.
Η διαδικασία επιβίβασης στα εμπορικά πλοία διαρκεί 5 με 6 ημέρες, και ο κύκλος αυτός – διαμονή στη βάση, επιβίβαση, συνοδεία και επιστροφή – επαναλαμβάνεται συνεχώς για τέσσερις μήνες. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι φρουροί μπορεί να παραμείνουν στις βάσεις για εβδομάδες, περιμένοντας την ανάθεση πλοίου. “Μπορεί να μείνεις εκεί και 25 ημέρες, περιμένοντας να περάσει πλοίο με συμβόλαιο,” αναφέρει, τονίζοντας την αποστειρωμένη εικόνα του επαγγέλματός του στην Ερυθρά Θάλασσα.