Ο κίνδυνος να απειληθεί η επιδίωξη της Τουρκίας για ηγεμονικό ρόλο στην περιοχή από την αεροπορική υπεροχή του Ισραήλ και της Ελλάδας, έχει κινητοποιήσει την Αγκυρα να δράσει για την αποκατάσταση της ισορροπίας δυνάμεων στον αέρα.
Η ανησυχία της τουρκικής ηγεσίας αποτυπώνεται στις πρόσφατες προσπάθειες για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων που αφορούν τα F-35, καθώς και στις γερμανικές και γαλλικές αντιρρήσεις σχετικά με την προμήθεια Eurofighter Typhoon. Η Τουρκία αναγνωρίζει τη σημασία του αεροπορικού ζητήματος, καθώς η αεροπορία της είναι σε δυσμενή θέση λόγω του παλαιωμένου στόλου των F-16, που πλέον μπορεί να επιχειρεί μόνο στο Ιράκ.
Η έκθεση του think tank SETA επισημαίνει ότι η Τουρκία πρέπει να επενδύσει σε ποιοτικές και ποσοτικές αεροπορικές ικανότητες, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις απειλές από το Ισραήλ και την Ελλάδα, οι οποίες έχουν τη στήριξη δυτικών συμμάχων και προηγμένης στρατιωτικής τεχνολογίας. Η ανάγκη εκσυγχρονισμού της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι επείγουσα, καθώς οι τρέχουσες δυνατότητές της δεν επαρκούν για να ανταγωνιστούν σύγχρονα μαχητικά πέμπτης γενιάς.
Η έκθεση τονίζει ότι το Ισραήλ κατέχει έναν στόλο F-15I και F-35I Adir, με περισσότερα από 36 stealth αεροσκάφη, ενώ η Ελλάδα προχωρά σε εκσυγχρονισμό των F-16 της και ενισχύει τις αμυντικές της συνεργασίες. Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία, με περίπου 235 F-16, κινδυνεύει να μείνει πίσω, αν δεν επενδύσει σε νέες τεχνολογίες και προγράμματα.
Η SETA υποδεικνύει ότι η αγορά Eurofighter Typhoon είναι μια προσωρινή λύση και ότι η επαναφορά της Τουρκίας στο πρόγραμμα F-35 είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση του ποιοτικού πλεονεκτήματος. Το εγχώριο μαχητικό KAAN, που αναπτύσσεται από την Turkish Aerospace Industries, αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο στο μέλλον, αλλά η Τουρκία πρέπει επίσης να ενισχύσει τα συστήματα αεράμυνας και ραντάρ της.
Η έκθεση συνδέει αυτές τις στρατηγικές ανάγκες με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, επισημαίνοντας την ενισχυμένη συνεργασία Ελλάδας και Ισραήλ, που μπορεί να απομονώσει την Τουρκία. Η κυριαρχία στον αέρα είναι κρίσιμη για την περιφερειακή επιρροή και για την ικανότητα της Τουρκίας να ανταποκριθεί σε κρίσεις, με έμφαση σε μια ανεξάρτητη αεροπορική βιομηχανία.