Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών είναι πλέον αναπόφευκτη. Μέσα από μια πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε τον Οκτώβριο το ΙΕΛΚΑ, προέκυψαν ενδιαφέρουσα συμπεράσματα για την αποδοχή και τη χρήση της ΤΝ.
Αν και υπάρχει διάχυτη επιφύλαξη σχετικά με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις αγορές, η αυξανόμενη εξοικείωση και θετική αξιολόγηση των εμπειριών δημιουργούν ευνοϊκό περιβάλλον για περαιτέρω ανάπτυξη. Το ποσοστό χρηστών τεχνητής νοημοσύνης στην Ελλάδα εκτιμάται ότι αγγίζει το 50%, με το 1/3 αυτών να κάνει συστηματική χρήση της. Ειδικότερα, το ChatGPT είναι το δημοφιλέστερο εργαλείο με ποσοστό χρήσης 79%, ακολουθούμενο από άλλες εφαρμογές όπως το Gemini, το Microsoft Copilot και το Canva.
Οι καταναλωτές στρέφονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη για γρήγορη πληροφόρηση, επαγγελματικές ανάγκες και εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η ΤΝ δεν αποτελεί πλέον εξειδικευμένη τεχνολογία, αλλά ένα πολυεργαλείο που καλύπτει ανάγκες τόσο του καθημερινού καταναλωτή όσο και του εργαζόμενου. Οι περισσότεροι χρήστες αξιοποιούν την ΤΝ για γενική πληροφόρηση, επαγγελματική χρήση, εκπαιδευτικούς σκοπούς, επεξεργασία κειμένου, αναζήτηση προϊόντων και δημιουργία περιεχομένου.
Τα συναισθήματα των καταναλωτών απέναντι στην ΤΝ είναι μοιρασμένα, με ενθουσιασμό, φόβο και άγχος να είναι παράλληλα παρόντα. Η κοινωνική νομιμοποίηση της ΤΝ βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, με τους χρήστες να αναφέρουν ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία των απαντήσεων και τη μείωση της ανθρώπινης επαφής.
Η ΤΝ αρχίζει να επιδρά στον τρόπο που πραγματοποιούνται οι αγορές, με τους καταναλωτές να αναζητούν πληροφορίες, να συγκρίνουν προϊόντα και να λαμβάνουν προτάσεις μέσω της ΤΝ. Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ΤΝ αυξάνεται στον τομέα της κατανόησης ετικετών και διατροφικών στοιχείων, ενώ προκύπτει ότι η ΤΝ ανταγωνίζεται ανθρώπινες πηγές σε θέματα όπως η διατροφή και οι προτάσεις προϊόντων.