Τρία κομβικά σημεία για το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στη διευρυμένη σύσκεψη με τους τοπικούς φορείς: το επιβατικό τρένο φτάνει στην Κανελλοπούλου, η παραλιακή ανάπλαση προχωρά χωρίς εμπόδια και τα εμπορευματικά τρένα θα κατευθύνονται στο λιμάνι αποκλειστικά μέσω υπόγειας σήραγγας - χωρίς διέλευση από την παραλία.
1. Το επιβατικό τρένο φτάνει στην Πάτρα
Ο αναπληρωτής υπουργός διαβεβαίωσε ότι η πόλη αποκτά οριστικά την υπεραστική σύνδεση που στερήθηκε επί δεκαετίες:
● Το τρένο θα φτάσει στο Ρίο στις αρχές του 2028.
● Η επέκταση μέχρι την Κανελλοπούλου έχει εξασφαλισμένη συγχρηματοδότηση.
2. Η ανάπλαση γίνεται - και συνδυάζεται με τραμ
Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι η παραλιακή ανάπλαση δεν ακυρώνεται, δεν αλλοιώνεται και δεν επιβαρύνεται από εμπορευματικό τρένο. Το σχέδιο προβλέπει:
● Άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα και πτώση του τοίχου στο λιμάνι.
● Δημιουργία ενός ενιαίου πράσινου μετώπου, ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
● Σύνδεση της ανάπλασης με γραμμή Τραμ (light train), πάνω σε grass track, από την Κανελλοπούλου έως την Πειραϊκή-Πατραϊκή.
Το Τραμ αποτελεί αποκλειστικά αστικό μέσο, όχι εμπορευματικό. Συνεπώς, η παραλιακή ζώνη παραμένει καθαρή από βαριά τροχαία υλικά και επιτέλους αξιοποιείται για τους πολίτες.
3. Τα εμπορευματικά τρένα θα πάνε στο λιμάνι μόνο υπόγεια
Το πιο κρίσιμο σκέλος για την προστασία της πόλης:
● Η κυβέρνηση θα διεκδικήσει τον Μάρτιο 2026 ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για υπογειοποίηση με μονή σήραγγα από τον Άγιο Διονύσιο έως τον Άγιο Ανδρέα.
● Η υπόγεια αυτή διαδρομή θα εξυπηρετεί τα εμπορευματικά (και όπου χρειάζεται τα επιβατικά) τρένα.
● Καμία εμπορευματική αμαξοστοιχία δεν θα διέρχεται από την παραλία.
Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται ο διπλός στόχος: και η πόλη προστατεύεται και το λιμάνι διασυνδέεται ορθολογικά με το εθνικό δίκτυο.