THEINSIDER Live

Η Ναυτιλιακή Βιομηχανία της Ευρώπης αντιμετωπίζει τις Προκλήσεις του EU ETS

Η ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης αντιμετωπίζει τον πρώτο οικονομικό "λογαριασμό" από την ένταξή της στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), με τις εταιρείες να πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές CO₂ που παράγουν.
Η Ναυτιλιακή Βιομηχανία της Ευρώπης αντιμετωπίζει τις Προκλήσεις του EU ETS

Η ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται αντιμέτωπη με τον πρώτο οικονομικό "λογαριασμό" από την ένταξή της στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), το βασικό εργαλείο της Ένωσης για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, που εφαρμόζει την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει".

Στο επίκεντρο βρίσκεται η πλατφόρμα MRV (Monitoring, Reporting and Verification) της ΕΕ, το σύστημα παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης εκπομπών που θεσπίστηκε ειδικά για τη ναυτιλία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry ιδιωτική εταιρεία έρευνας και συμβουλευτικών υπηρεσιών στον τομέα της ναυτιλίας, περίπου 13.000 πλοία υπέβαλαν τα δεδομένα εκπομπών τους για το 2024, με τις εκπομπές να ανήλθαν σε 90 εκατ. τόνους CO₂.

Η αύξηση κατά περίπου 14% σε σχέση με το 2023 αποδίδεται σε γεωπολιτικούς παράγοντες που ανάγκασαν πλοία να παρακάμψουν τη Διώρυγα του Σουέζ, με τον κλάδο των containerships να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα.

Με την τρέχουσα τιμή των EUA στα 70 ευρώ, η Drewry υπολογίζει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα κληθεί να πληρώσει περί τα 2,9 δισ. δολάρια το φθινόπωρο του 2025.

Μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου το 2026, το ετήσιο κόστος εκτιμάται ότι θα εκτοξευθεί στα 7,5 δισ. δολάρια, με τις εταιρείες να επενδύουν σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσαρμόζει τους κανόνες της στο πλαίσιο Net Zero του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Το νέο πλαίσιο εισάγει την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει" στη ναυτιλία και αναμένεται να διαμορφώσει τη μελλοντική πορεία του κλάδου προς την αειφορία.