THEINSIDER Live

Οι ΗΠΑ στοχεύουν στην περιορισμένη επιρροή της Κίνας στα λιμάνια

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ προχωρά σε στρατηγικές κινήσεις για τον περιορισμό της κινεζικής επιρροής σε σημαντικά λιμάνια, με τον Πειραιά να είναι στο επίκεντρο.
Οι ΗΠΑ στοχεύουν στην περιορισμένη επιρροή της Κίνας στα λιμάνια

Η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών έχει ξεκινήσει μια εκτενή στρατηγική με στόχο την αποδυνάμωση της κινεζικής επιρροής σε κρίσιμα παγκόσμια λιμάνια. Στο στόχαστρο βρίσκεται και το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει παραχωρηθεί στην Cosco.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters, η πρωτοβουλία αυτή προκύπτει από ανησυχίες της Ουάσιγκτον σχετικά με τον έλεγχο που έχει αποκτήσει η Κίνα, μέσω κρατικών εταιρειών, σε κρίσιμες λιμενικές υποδομές. Αυτός ο έλεγχος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις γεωπολιτικών κρίσεων για κατασκοπεία ή για τη διατάραξη των αλυσίδων εφοδιασμού.

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, οι ΗΠΑ εξετάζουν ποικίλες επιλογές, όπως η ενίσχυση της ναυτιλίας υπό αμερικανικό έλεγχο και η προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων σε λιμάνια όπου η Κίνα έχει μερίδιο, καθώς και η επιβολή τελωνειακών ή άλλων ρυθμιστικών μέτρων.

Συγκεκριμένα για τον Πειραιά, η COSCO (China Ocean Shipping Company) κατέχει το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ (Αρχή Λιμένος Πειραιά). Η στρατηγική των ΗΠΑ περιλαμβάνει τον Πειραιά ως παράδειγμα λιμένα όπου οι κινήσεις της Κίνας για επέκταση της επιρροής είναι ήδη σε εξέλιξη.

Τον Ιανουάριο του 2025, το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας κατέταξε την COSCO σε μια λίστα εταιρειών που θεωρούνται ότι συνεργάζονται με τον κινεζικό στρατό. Αν και η ένταξη σε αυτή τη λίστα δεν συνεπάγεται άμεσες οικονομικές κυρώσεις, σκοπός είναι να αποθαρρυνθούν οι αμερικανικές επιχειρήσεις από συνεργασίες με την COSCO.

Η ελληνική κυβέρνηση και οι παράγοντες της λιμενικής ζώνης εξετάζουν τις πιθανές επιπτώσεις αυτής της κίνησης, αν και μέχρι στιγμής, δεν φαίνεται να υπάρχει διακοπή λειτουργίας στο λιμάνι του Πειραιά. Οι ΗΠΑ εξετάζουν τη δυνατότητα υποστήριξης της συμμετοχής ιδιωτικών δυτικών εταιρειών για την απόκτηση μεριδίων σε λιμάνια με συμμετοχή της Κίνας.

Επιπλέον, υπάρχει σκέψη για την επέκταση του ελέγχου στα ναυπηγεία και τη βελτίωση των ναυτιλιακών γραμμών που μπορεί να χρησιμοποιηθούν στρατιωτικά ή οικονομικά σε περιόδους κρίσης.