Στην Αθήνα, οι καθημερινές ώρες ξεκινούν με φρένα και κορναρίσματα. Ο ήχος των κινητήρων που σταματούν στην κίνηση συνδυάζεται με τις φωνές των οδηγών, οι οποίοι παρακολουθούν ανήμποροι το ρολόι τους. Η Αττική οδός έχει χάσει την ταχύτητά της, ενώ οι αστικές λεωφόροι έχουν μετατραπεί σε πεδία μάχης για λίγα μέτρα ελεύθερου δρόμου.
Κάθε πρωί και κάθε απόγευμα, η πόλη παραλύει σε μια κατάσταση ακινησίας που καταναλώνει τον χρόνο, την παραγωγικότητα και την υπομονή των πολιτών. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν είναι απλά μια ταλαιπωρία, αλλά μια κρίση που υπονομεύει την οικονομία και την καθημερινότητα στην πρωτεύουσα.
Η κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει τη σοβαρότητα της κατάστασης και έχει θέσει σε προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων συγκοινωνιών και την αναβάθμιση των μέσων σταθερής τροχιάς, όπως το ηλεκτρικό και το μετρό. Ωστόσο, ερωτήματα παραμένουν για το αν αυτά τα έργα θα προλάβουν να προσφέρουν λύσεις πριν η Αθήνα φτάσει σε αδιέξοδο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, κάθε χρόνο εισέρχονται στο λεκανοπέδιο 100.000-120.000 νέα οχήματα. Το 2024, οι Αθηναίοι οδηγοί αναμένεται να χάσουν κατά μέσο όρο 111 ώρες στην κίνηση, που ισοδυναμούν με επτά εργάσιμες ημέρες. Για κάθε 10 χιλιόμετρα, απαιτείται μισή ώρα, με την Αθήνα να διατηρεί τα πρωτεία στην απώλεια χρόνου, σε σύγκριση με τη Θεσσαλονίκη.
Οι προβλέψεις για το μέλλον είναι ανησυχητικές, καθώς αναμένονται αυξήσεις 15%-20% στις μετακινήσεις έως το 2030. Ο κυκλοφοριακός φόρτος στην Αττική οδό έχει ήδη αυξηθεί κατά 9,5% από το 2023 και αναμένεται να φτάσει το 50%-55% μέχρι το 2050. Στον Κηφισό, η κατάσταση είναι τραγική, με εκατομμύρια ώρες να χάνονται κάθε χρόνο, προκαλώντας ζημιά 180-200 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της ανακούφισης του κυκλοφοριακού συστήματος, έχουν προταθεί τρεις κρίσιμες παρεμβάσεις. Αυτές οι παρεμβάσεις δεν είναι μαγικές λύσεις, αλλά κρίκοι μιας αλυσίδας έργων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κυκλοφορία στην πρωτεύουσα. Ένα από τα πιο προβληματικά σημεία είναι το σημείο όπου η Αττική οδός συναντά την εθνική οδό στον ΠΑΘΕ προς Λαμία, όπου δύο ρεύματα ενώνονται σε μία λωρίδα, προκαλώντας καθημερινές ουρές.
Το σημείο αυτό εξυπηρετεί περίπου 48.000 οχήματα ημερησίως, με εκατοντάδες να περιμένουν στις ώρες αιχμής. Οι προτάσεις προς την κυβέρνηση περιλαμβάνουν έργα για την αποσυμφόρηση των δρόμων και τη βελτίωση της κυκλοφορίας, με σκοπό να ανακουφίσουν τη βαριά κατάσταση που επικρατεί στην πρωτεύουσα.