Το τοπίο σχετικά με τα "πράσινα" καύσιμα στη ναυτιλία παραμένει ρευστό, σύμφωνα με τον Άνσις Ζέλτινς, πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων. Αναφέροντας ότι η λίστα των πιθανών επιλογών είναι μεγάλη, από αμμωνία μέχρι συνθετικά καύσιμα, υπογράμμισε τη σημασία του χώρου για την υλοποίηση αυτής της αλλαγής.
Για να προχωρήσει η ναυτιλία προς την κατεύθυνση των "πράσινων" καυσίμων, απαιτείται επιπλέον χώρος, σύμφωνα με τον κ. Ζέλτινς. Η ανάπτυξη νέων υποδομών για τη δημιουργία και αποθήκευση καυσίμων αποτελεί κρίσιμο σημείο, ενώ οι τεχνολογικές προκλήσεις παραμένουν ανοιχτές.
Στην περιοχή της Μεσογείου, οι ενεργειακές μετασχηματίσεις, η ασφάλεια και η κυβερνοασφάλεια των λιμανιών αναδεικνύονται ως θέματα ύψιστης σημασίας, σύμφωνα με τον κ. Ζέλτινς.
Από την άλλη πλευρά, ο Απόστολος Καμαρινάκης, πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, επισημαίνει την ανάγκη για ισορροπία μεταξύ εμπορικής ανάπτυξης και περιβαλλοντικής προστασίας στα λιμάνια της Ευρώπης. Επισημαίνει την ευάλωτη φύση της Μεσογείου στις κλιματικές αλλαγές και τη σημασία των "πράσινων" διαδρόμων για την αναδιαμόρφωση των λιμανιών.
Η υιοθέτηση κριτηρίων ESG αναδεικνύεται ως αναγκαία για την επίτευξη επενδύσεων και την κοινωνική εμπιστοσύνη, σύμφωνα με τον κ. Καμαρινάκη. Η πράσινη μετάβαση αναδεικνύεται ως ευκαιρία για την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της Μεσογείου, με τη συνεργασία να αποτελεί κλειδί για την επιτυχία.
Οι προκλήσεις είναι μεγάλες, αλλά οι ευκαιρίες πιο σημαντικές, καθώς η Ελλάδα επιδιώκει να γίνει κέντρο αναφοράς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, ενισχύοντας τη συνεργασία με την ΕΕ και επιταχύνοντας την υιοθέτηση πράσινων υποδομών και τεχνολογίας.
Η προσπάθεια για μια "πράσινη" Μεσόγειο απαιτεί συνεχή συνεργασία και δράση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να επιτευχθεί η επιθυμητή ισορροπία μεταξύ εμπορίου και περιβάλλοντος.