Το κοινοβούλιο της Βολιβίας ψήφισε χθες Παρασκευή το νομοσχέδιο που ανοίγει τον δρόμο για εισαγωγές καυσίμων από ιδιώτες για τρεις μήνες, με σκοπό την αντιμετώπιση της οξείας έλλειψης που προκαλεί ανυπολόγιστες ουρές σε πρατήρια της χώρας των Άνδεων.
Μέχρι χθες, οι αγορές καυσίμων ήταν κεντρικά ελεγχόμενες από τη δημόσια επιχείρηση πετρελαίου YPFB, που προμηθευόταν τα καύσιμα στις τιμές των διεθνών αγορών και τα διανέμει, με επιδοτήσεις, στην εγχώρια αγορά.
Η κυβέρνηση του προέδρου Λουίς Άρσε, που ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την εξουσία, αντιμετώπισε εξάντληση των αποθεμάτων σε δολάρια λόγω της διατήρησης της πολιτικής επιδότησης των καυσίμων.
Με την έλλειψη συναλλάγματος, η εφοδιαστική αλυσίδα έγινε ακανόνιστη, καθιστώντας αναγκαίο το νέο νομοσχέδιο που επιτρέπει την εισαγωγή και διανομή καυσίμων από ιδιώτες για τρεις μήνες.
Η πρωτοβουλία για το νέο νομοσχέδιο προήλθε από ομάδες πολιτών και επιχειρήσεων καυσίμων, στο πλαίσιο της διαδικασίας που επιτρέπει τις πρωτοβουλίες των πολιτών.
Σύμφωνα με το νόμο, εταιρείες και ιδιώτες θα μπορούν να εισάγουν καύσιμα χωρίς φόρους υπό την επίβλεψη του κράτους, με τη διανομή τους να πραγματοποιείται στις τιμές της αγοράς όσο το δημόσιο δεν καλύπτει το 100% της ζήτησης.
Η Βολιβία βρίσκεται σε σοβαρή οικονομική κρίση, με τον πληθωρισμό να έχει ξεπεράσει το 23% τον Σεπτέμβριο και την Παγκόσμια Τράπεζα να προβλέπει συρρίκνωση της οικονομίας έως το 2027, κυρίως λόγω της πολιτικής επιδοτήσεων των τιμών.
Ο εκλεγμένος πρόεδρος, Ροδρίγο Πας, έχει δεσμευτεί να μειώσει τις επιδοτήσεις των τιμών καυσίμων κατά τουλάχιστον το μισό, διατηρώντας χαμηλές τιμές για τις εταιρείες δημόσιων συγκοινωνιών.